Her Öğrencinin Bir Kitabı Olsun Projesi


AMAÇ
Projenin temel amacı, öğrencilere kitap okuma alışkanlığı kazandırmaktır. Bununla
beraber öğrencilerin kendilerini ifade etmelerini, iletişim ve sosyal becerilerinin gelişmesini
desteklemektir. Öğrencilere kitap okuma alışkanlığı kazandırılarak, öğrencilerin toplumsal
duyarlılık ile hayatlarını yorumlamaları amaçlanmakta, bilgi ve beceri düzeylerini
artırmaya çalışılmaktır. Böylece; analitik düşünen, düşündüğünü doğru ve açık bir şekilde
ifade edebilen, algılama gücü yüksek, yorum ve sentez yapabilen, sorgulayan, tartışan,
doğruların tek noktadan değil çeşitli bakış açılarıyla ortaya çıkacağını kavramış, güzellik
duygusu ve estetik anlayışı sahip, kültürlü, milli ve manevi değerlere sahip çıkan bireyler
yetiştirmek amaçlanmıştır.
KAPSAM
Bitlis il ve ilçelerinde yer alan, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim kurumlarının tamamı bu
kapsamda yer almaktadır.
PAYDAŞLAR VE HEDEF KİTLESİ
Okul yönetimleri, öğretmenler, okul personeli, öğrenci, veliler ve vatandaşlar.
GEREKÇE
Okullarımızdaki kütüphanelerin öğrenciler tarafından yeteri derecede ve etkin
kullanımının sağlanarak kitap okuma alışkanlığının geliştirilmesi gerekmektedir.
Dünyadaki kitap okuma istatistiklerini incelediğimizde, gelişmiş ülkelerin yıllık kitap
okuma oranlarının da yüksek olduğu görülmektedir. Okuma kültürü eksik olan bireylerin
kendilerini ifade etmelerinde zorlandıkları görülmektedir. Bu eksikliği gidermek ve
iletişim ihtiyacını çağdaş anlamda karşılayabilmek için kitap okuma oranındaki artış,
hayata hazırlanma becerilerinde de artışı sağlayacaktır. Yıllık kitap okuma alışkanlığının
ilimiz bazında bir artış göstermesine rağmen gelişmiş ülkelerle kıyaslandığında yeterli
düzeyde olmadığını ve daha da geliştirilmesi gereği ortadır. Projemizle başlatacağımız ve
“her öğrencinin bir kitabı olsun sloganıyla “yola çıkacağımız bu projeyle mevcut
okuma seviyelerinde yüzde 50 oranında bir artış sağlanması öncelikli olarak
hedeflenmektedir. Okullarımızda mevcut kütüphanelerimizin etkin kullanılması ve her
öğrencinin sahip olduğu kitabı dönüşümlü olarak tüm öğrenciler tarafından okunması
hedeflenmektedir. Okulların ihtiyacı olan kütüphanelere kitapların temini çalışmaları
başlatılarak her okulun kütüphaneye sahip olması ve kütüphanelerin modernize edilerek
yeni güncel kitaplarla donatılması desteklenecektir. Öğrencilerimize kitap okuma
alışkanlığı kazandırılarak, ailelerinin de kitap okumaya yönelmeleri ve böylece ilimizde
kitap okuma kültürünün geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması sağlanacaktır. Bunun için
öğrenci velileriyle okulun kütüphanesinde toplantılar düzenlenerek kitap okumanın
önemi hakkında seminerler verilecektir.
UYGULAMA BASAMAKLARI
Tüm okullarımızda projenin uygulanmasından sorumlu bir yönetici ve bir öğretmen belirlenecektir. Bu yönetici ve öğretmen isimleri okul müdürlükleri tarafından Proje Yürütme üst kuruluna bildirilecektir. Okullar kitap okuma planlamasının yaparken tüm kurum personelinin katılımını sağlayacak bir eylem planı ve Ek-4’deki okuma zaman çizelgesi kendi kademelerinde uygulayacaklardır. İl Milli Eğitim Müdürlüğü Tarafından hazırlanan broşürler okullara dağıtılacak ve bu broşürler Projenin tanıtılması kapsamında veli ve öğrencilere dağıtılacaktır. Eylem planlarının özellikle öğrencilerimize okumanın sevdirilmesine, okuma alışkanlıklarını geliştirilmesine ve okumanın bir kültür haline dönüştürülmesine yönelik olmasına dikkat edilecektir. Bu basamaklardaki iş ve işlemler tamamlandıktan sonra Proje Yürütme Üst Kurulu tarafından seçilen eleştiriler ilkokul, ortaokul ve lise olmak üzere üç ayrı kategoride değerlendirilip, sıralamaya giren öğrencilere il milli eğitim müdürlüğünce 1.-2. ve 3.’lük ödülleri verilecektir.
Okullarımızı Uygulaması Gereken Temel Faaliyetler İşlem Basamakları:
(Okulun imkânları ve çevre şartlarına göre geliştirilebilir.)
1) Her sınıfta öğrenci sayısı kadar kitap bulundurulacak (Kitap alabilen öğrenciler kendileri alacak alamayanlara kitap temini yapılacak.) Kitap seçimi yapılırken önce sınıf şube rehber öğretmeni sonra okul komisyonu tarafından değerlendirilecektir. 2) Okullarda konuyla ilgili öğretmenler kurulu toplantısı yapılacak. Ek 4 ‘de belirlenen takvim doğrultusunda okullarında bir eylem planı hazırlayacak. Böylece il genelinde tüm kademelerde birliktelik sağlanmış olacak. Ek-4 deki planlar okullarda giriş panolarına ve sınıf panolarında hazır bulunacak. Böylelikle okuldaki tüm öğrenci, öğretmen ve veliler bilgilendirilmiş olacak. 3) Her öğrenci kitabını okuduktan sonra dönüşümlü olarak kitaplarını birbiriyle değiştirecek. Bu durum aynı zamanda paylaşma duygusunu ve okuduğu kitabı birbiriyle tartışabilme, farklı yorumlayabilme yeteneğini geliştirecektir. 4) Her öğrenci okuduğu her kitabın bir sayfa kadar analizini (eleştirisini) yapacak ve hazırladığı analiz raporunu arkadaşlarına sunduktan sonra dosyalanmak üzere sınıf öğretmenine veya sınıf rehber öğretmenine teslim edecektir. 5) Kitapları okuyan öğrencilerin yapmış olduğu bir sayfalık kitap eleştirisi önce sınıf bazında sonra okul bazında değerlendirilecek. Her ay okulda birinci eleştiriler belirlenecektir. 6) Milli Eğitim Müdürlüğünün web sayfasındaki (http://bitlisarge.meb.gov.tr/ degerleregitimi/index.php) linkte ildeki tüm okullar aylık olarak çalışmalarını paylaşacak ve her okul en iyi bir kitap eleştirisini müdürlüğümüze gönderecektir. ( İlçelerde tüm okul kademelerinde, eleştiriler İl Milli Eğitim Müdürlüğü Resmi Web sayfasındaki linke yüklenecek, ayrıca İlçelerdeki okullar bu eleştirileri DYS veya elden teslim yöntemi ile İlçe Yürütme Kurulunda değerlendirilmek üzere İlçe Milli eğitim müdürlüklerine sunacaktır.) 7) Sorumlu öğretmen tarafından kitap okuma çizelgesi oluşturularak her öğrencinin okuduğu kitaplar bu çizelgeye işlenecek ve izleme faaliyetlerinde gösterilecektir. 8) Öğretmenler bu kitap analizlerini değerlendirip, öğrencilerin motivasyonunu artırmak adına çeşitli şekillerde ödüllendirecektir. 9) Yine belli zamanlarda öğrenciler okudukları kitapların tanıtımını sınıf içinde yapacak ve en iyi tanıtımı yapan öğrenci ödüllendirilecek. 10) Okul müdürlüklerince; İl Milli Eğitim Müdürlüğünce Belirlenen tarih ve saatlerde yapılacak olan Toplu Okuma Etkinliklerine öğrencilerin katılımını sağlanacaktır. PROJENİN BEKLENEN SONUÇLARI 1) İlde ki kitap okuma oranında yüzde 50 artış sağlanması, 2) Okumaya bağlı olarak başarı düzeyleri artması, 3) Türk Dilini doğru ve etkili kullanma, anlama ve yorumlama becerilerinin artması, 4) Okuduğunu anlama yeteneklerinin gelişmesi, 5) Öğrencilerin yaratıcı düşünme ve üretme becerilerinin artması, 6) Farklı bakış açıları geliştiren, hayal gücü zenginleşmiş, yaratıcı düşünen nesillerin yetişmesine katkı sağlanması; beklenen sonuçlardır. PROJE PAYDAŞLARI VE PROJEDEKİ ROLLERİ
İl Milli Eğitim Müdürlüğü İl Proje Yürütme ve İzleme Kurulunu oluşturmak, Planlama, koordinasyon, Okullardaki uygulamaları teşvik etmek, sonuçlarını takip etmek. İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri İlçe Proje Yürütme ve İzleme Kurulunu oluşturmak, Koordinasyon ve yılsonu etkinlikleri paylaşıma açmak, Okullardaki uygulamaları teşvik etmek ve sonuçlarını takip etmek. Okullar: Okul Yürütme Kurulunu oluşturmak, Okul proje koordinatörü yönetici ve öğretmenlerini belirlemek, Okula özgü eylem planı hazırlamak, Etkinlikleri kayıt altına almak, İl veya ilçe etkinliklerine katılım için çalışmalarını raporlama,
22 Aralık tarihine kadar okul idaremize ulaşan kitap eleştirileri arasından en iyi üç eleştiriyi seçtik. Bu eleştiriler içerisinde 1. 4-A sınfından Hamza AYDOĞAN 2. 4-A sınıfından Fikret AYDOĞAN 3. 3-A sınıfından Arzucan GALİP oldu. Okulumuzda dereceye giren bu öğrencilerimizi ödüllendirdik ve 1. olan Hamza AYDOĞAN´ın eleştirisini İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne gönderdik. Öğrencilerimizi başarılarından dolayı tebrik ediyoruz.



